Achillespeesklachten

Achillespeesklachten

Achillespeesklachten zijn lastig, maar met het juiste beleid kom je er vanaf!

Achillespeesklachten komen veel voor onder sporters. Van hardlopers tot voetballers en wandelaars. In dit blog neem ik je mee langs de oorzaken en verschillende fasen van de aandoening. Daarnaast beschrijf ik de behandeling en wat podotherapie voor je kan betekenen, want uiteindelijk wil je natuurlijk maar één ding: van deze aandoening af.

Laten we allereerst eens kijken naar de verschillende fasen van de achillespees tendinopathie. In de afbeelding van Cook & Purdam (2008) hieronder wordt e.e.a. schematisch weergegeven. In dit artikel hebben we het over de achillespees, maar het schema kan op iedere pees toegepast worden.

Als je gaat sporten is er een grote kans dat je spieren en pezen dusdanig zwaar belast dat ze sterker moeten gaan worden. Je raad het al: daar komt die spierpijn de dagen erna vandaan. Dat is een gezonde reactie van spieren waar niets mis mee is. Ook pezen reageren. Deze worden net als spieren sterker na de aanpassing aan de nieuwe situatie. Als je voldoende rust neemt tussen je trainingssessies leidt dat uiteindelijk tot spiergroei en krachtige pezen.

Neem je niet voldoende rust tussen je trainingssessies dan bouwt de belasting in de pezen (in dit geval de achillespees) zich steeds verder op. Ook andere factoren als bijvoorbeeld een naar binnen kantelende voet of zwakke kuitspieren kunnen zorgen voor deze opbouw. Vaak is er een combinatie van factoren aanwezig waardoor dit gebeurt. Daardoor krijg je een reactieve tendinopathie met lichte zwelling van de pees, maar nog geen ontsteking. Vaak is dit het geval wanneer je je hebt verstapt of een tik op de achillespees hebt gehad (denk aan voetballers). Dit is het stadium waarmee een tendinopathie altijd begint.

Ga je vervolgens lekker door met je waar je mee bezig bent, dan komt je vanzelf bij de dysrepair tendinopathie uit. De naam zegt het al: de pees repareert zichzelf niet meer en dat leidt tot verstoring van de structuur van de pees. In tegenstelling tot het eerste stadium kun je van deze pees flink last krijgen. En dat merk je dan met name ’s ochtends. De pees is dan stijf en de eerste stappen na het opstaan zijn lastig.

Ben je al wat meer op leeftijd en loop je ook nog lekker door met je dysrepair tendinopathie, dan ontwikkel je vanzelf een degeneratieve tendinopathie. Hierbij merk je vaak op dat er een spoelvormige zwelling de pees is ontstaan met stijfheid in de ochtend. Vaak ontstaat er onomkeerbare schade aan de pees, maar is de pees nog wel te behandelen!

Stel, je krijgt last van je achillespees. Wat doe je dan? Goede kans dat je naar de fysiotherapeut gaat. Dat is een goede keuze, hij of zij kan je namelijk fantastisch behandelen. Want wat blijkt: krachttraining blijkt een gunstige invloed te hebben op de achillespees. Door aan krachttraining te doen verbetert de structuur van de pees waardoor de pees sterker wordt dan de aandoening! Op die manier kan de pees herstellen en kun je weer klachtenvrij sporten.

Kijk bovenstaand filmpje, gemaakt met informatie van de Australische professor Jill Cook. Dat filmpje zegt onder andere: geen rust. Rust maakt de pees slapper. Nog meer reden om te gaan trainen en de sport die je normaal doet even vaarwel te zeggen en een andere uitdaging te zoeken, totdat je bent hersteld!

Massage en stretchen: niet doen. Door de druk op de pees die tijdens massage en stretchen ontstaat maak je de pees alleen maar meer kapot.

Genoeg over wat een fysiotherapeut kan doen, hoe zit het met de voet? Daar weten we een aantal dingen over.

De voet kan proneren (naar binnen kantelen) en supineren (naar buiten kantelen). Indien dit teveel gebeurt zal er een vergrote trekkracht ontstaan op de binnenzijde of buitenzijde van de achillespees. In beide gevallen is dit schadelijk: de beste vergelijking is die met een handdoek dit uitgewrongen wordt. In de literatuur wordt een afwijkende voetstand ook genoemd als risicofactor. We weten ook dat er aanwijzingen zijn voor dat dit wringeffect bij het naar binnen kantelen van de voet zorgt voor een verminderde doorstroming van bloed in de achillespees. Tel dat op bij het feit dat pezen van nature al minder zijn doorbloed en je weet dat de achillespees hierdoor kwetsbaar is. Immers: een optimale doorstroming is nodig om weefsels gezond te houden.

Als podotherapeut kan ik ervoor zorgen dat de belasting op de achillespees herverdeeld wordt. Dat doe ik door het gebruik van podotherapeutische inlays. Het grappige is dat in de literatuur de voetstand duidelijk als risicofactor wordt gezien, maar dat er voor correctie daarvan onvoldoende bewijs is. Gelukkig zien we vaak wel degelijk resultaat, zeker in combinatie met een actieve aanpak bij de fysiotherapeut.

Wanneer ga je dan naar de podotherapeut? Stel dat je al een tijdje met deze klacht bij de fysiotherapeut in behandeling bent en maar niet vooruit gaat. Is er al eens naar je voetstand gekeken? Wellicht zou dat uitkomst kunnen bieden! Maak dan zeker een afspraak, dan kan onder andere via mijn online agenda. Samen gaan we dan op zoek naar een oplossing!

1Reactie

Geef een reactie