3 tips voor starten met hardlopen

hardloop tips prokinesis enschede

3 tips voor starten met hardlopen

Iedereen moet meer bewegen en dat doen we door massaal te gaan hardlopen. Je ziet het aan loopevenementen, die steeds groter worden. Je ziet het ’s avonds op straat aan de mensen die zich in het zweet werken. Starten met hardlopen kan vaak laagdrempelig, individueel en met relatief lage kosten. Daarnaast ben je niet afhankelijk van anderen als je wil lopen. Je kunt op ieder moment van de dag gaan. En dat is toch een beetje wat wij in onze samenleving willen.

 

Hardlopen is erg gezond, maar levert vaak ook blessures op. VeiligheidNL becijferde zelfs dat hardlopen na voetbal de meest blessuregevoelige sport is. Dat is niet zo gek. Het lichaam vangt tijdens het hardlopen een veelvoud aan het eigen lichaamsgewicht aan krachten op. Ben je niet sterk genoeg om die krachten op te vangen, dan ga je pijn krijgen. En dat is niet de bedoeling! Daarom in dit blog een aantal tips om de start soepel en zonder pijn te laten verlopen!

 

Opbouwen
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Bouw de belasting rustig op! Je lichaam moet wennen aan de inwerkende krachten. De vuistregel is: maximaal 10% per week erbij! Of beter: neem een schema of app. Het nadeel daarvan is echter dat dit vaak standaardschema’s zijn die niet voor iedereen werken. Op deze website vind je een uitzondering op de regel! Luister vooral naar je lichaam, 24 uur na de inspanning pijn betekent echt dat je meer rust moet nemen tijdens sessies. Kijk ook eens hier voor wat meer tips inzake blessurepreventie bij hardlopen!

 

Gezondheidsproblemen

Heb je gezondheidsproblemen? Ga dan eerst naar de sportarts voor een sportmedisch onderzoek. Zeker bij een geschiedenis met hart- en vaatziekten (waarvoor bewegen overigens van levensbelang is) is het aan te raden dit eerst te doen alvorens te beginnen.

 

Problemen aan het bewegingsapparaat?

Doe dan eens een bewegingsanalyse. Met een bewegingsanalyse door middel van drukmetingen en videoanalyse kan ik zwaktes in je bewegingsapparaat opsporen. Vervolgens kan ik je in samenwerking met een (sport)fysiotherapeut oefeningen geven die ervoor zorgen dat je sterker wordt! Handig als je kleine pijntjes hebt waarvan je niet wil dat deze tijdens het hardlopen groter worden! O ja, ik gebruik videoanalyse niet om schoenen te adviseren, daarover lees je hier meer.

 

Meer info?
Een beweginganalyse kost €50,- en duurt een half uur en wordt vaak vanuit de aanvullende verzekering voor minimaal 70% en soms zelfs geheel vergoed. Je krijgt een korte online intake en komt naar de praktijk om de analyse te maken en naar je schoeisel te laten kijken. Op basis daarvan krijg je tips en adviezen! Een afspraak maken kan hier.

Geen reactie's

Geef een reactie