Het kopen van hardloopschoenen: hulp bij keuzestress

hardloopschoenen | ProKinesis Enschede

Het kopen van hardloopschoenen: hulp bij keuzestress

Eerder schreef ik dat hardloopschoenen helaas geen blessures kunnen voorkomen. Toch dienen ze een functie: loopcomfort. Hardlopen met een hardloopschoen loopt nu eenmaal prettiger dan op blote voeten. Bovendien krijg ik in de praktijk vaak de vraag of ‘de hardloopschoenen goed zijn’. Omdat ik me kan voorstellen dat je door het waanzinnige aanbod de bomen door het bos niet meer ziet hierbij een soort van leidraad. Dan kun je zelf een keuze maken.

 

Loopanalyse

Allereerst de vraag die veel wordt gesteld: is er een analyse nodig? Ik ben daar zeer kritisch op en kan mezelf echt opwinden om de foute commerciële claims die hierop worden gelegd.

Het doel van een loopanalyse is te bepalen hoe je voet beweegt en of dat gecorrigeerd moet worden om blessures te voorkomen. Het meest eerlijke antwoord is dat een analyse leuk is voor de portemonnee van de schoenverkoper maar dat er 0,0 toegevoegde waarde bestaat voor een loopanalyse als basis van een schoenadvies. En dat is alleen al omdat hardloopschoenen geen blessures voorkomen.

 

Wil je de beleving van een analyse, doe er dan vooral een. Het kan zeker geen kwaad. Alhoewel: te vaak krijgen mensen onterecht anti-pronatieschoenen aangemeten. Heb je al wat klachten? Dan is een loopanalyse wel aan te raden. Vraag echter eerst nog eens af of je al wel wil beginnen met hardlopen. Wellicht is het beter om eerst aan je herstel te werken…

 

Geen loopanalyse, maar wat dan wel?

Voor loopcomfort is een perfecte pasvorm nodig. Asics loopt daarin voor: in de flagship stores wordt je voet 3D opgemeten en daar wordt door de computer dan de best passende schoen overheen gelegd. Cool, maar deze stores ga je in Oost-Nederland voorlopig niet vinden. Je zal het hier dus op gevoel moeten doen en daarom geef ik wat tips.

 

Hardloopschoenen worden gemaakt van synthetisch materiaal. Dit materiaal heeft als eigenschap dat het niet uitrekt. Voor de pasvorm is het dus essentieel dat je schoen niet knelt om de voorvoet. Knelt de schoen, koop hem dan niet en probeer iets anders.

De lengtemaat is ook belangrijk. Te kleine schoenen zorgen voor blauwe teennagels. Je voet schuift naar voren tijdens het hardlopen, dus 1,5 centimeter overlengte is gewenst. De maat valt overigens vaak klein. Waar je confectieschoeisel een maat 42 heeft kan je hardloopschoen maat 44 hebben. Dat is geen probleem, als hij maar past. Een cijfer is maar een cijfer…

 

Drop

Hiermee bedoel ik niet dat lekkere zwarte goedje. Het gaat hier over het verschil tussen de hiel en de tenen. Daar is veel discussie over. In een klassieke hardloopschoen ligt de drop rond de 10 mm. Je hiel staat daarin dus een centimeter hoger dan de tenen. Een goede verklaring hiervoor is nooit gevonden. Wellicht komt het doordat we het idee hebben dat we met demping onder de hiel comfortabeler lopen. De vuistregel is: hoe lager de drop, hoe meer het effect van blote voeten benaderd wordt. Wedstrijdschoenen bijvoorbeeld zijn lichter van gewicht hebben een lagere drop. Daardoor kun je meer op je middenvoet landen. Ga je net zoals de meeste mensen voor een hiellanding? Niets mis mee, koop dan lekker een schoen met een drop van rond de 10mm. Lager proberen? Ook geen probleem, als je maar comfortabel kunt blijven hardlopen.

 

Anti-pronatie

Anti-pronatieschoeisel wordt veel geadviseerd bij mensen die teveel met hun voeten naar binnen kantelen. In de praktijk zie ik echter nogal eens klachten die mogelijk worden veroorzaakt door anti-pronatieschoeisel. Een swtich naar neutraal schoeisel liet de klachten dan verdwijnen. Anti-pronatieschoenen hebben allemaal een correctie met one-size-fits-all benadering. Niet erg handig, omdat je niet precies weet hoeveel correctie je nodig hebt. Heb je klachten en kantelen je voeten naar binnen, dan kan het uitkomst bieden. Heb je geen klachten? Dan lekker voor een neutrale schoen gaan!

 

Lichaamsamenstelling

Je wekelijkse kilometers, ondergrond, je lengte en gewicht bepalen welke schoen het meest geschikt is. Vuistregel: hoe langer je gaat lopen op harde ondergrond en hoe zwaarder je bent, hoe meer comfort je zal hebben van een betere demping. Bespaar daar niet op, je wil geen beton aan je voeten voelen.

 

Conclusie

Een schoen die lekker zit kan amper blessures veroorzaken (voorkomen lukt hoe dan ook niet d.m.v. schoeisel)… Aldus de Franse bewegingswetenschapper Yann Le Meur. Ik ben het met hem eens. Sla die analyse lekker over, koop een schoen die goed zit (het merk doet er niet toe) en heb plezier! En twijfel je? Neem dan contact op via maikel@prokinesis.nl!

Geen reactie's

Geef een reactie