Patellofemoraal pijnsyndroom (kniepijn)

Kniepijn | Als er geen specifieke diagnose voor je knieklachten wordt vastgesteld: het patellofemoraal pijnsyndroom.

Het patellofemoraal pijnsyndroom (PFPS) is een veelvoorkomende bron van kniepijn. Als er geen specifieke diagnose kan worden gesteld zoals bijvoorbeeld een scheur van de meniscus of gescheurde voorste kruisband krijg je vaak deze diagnose. De term syndroom verklapt het eigenlijk al: er is sprake van meerdere symptomen. In dit blog ga ik in op de oorzaak van de klachten en wat ik als podotherapeut voor je kan betekenen.

Eigenlijk is het PFPS een bijzonder fenomeen. Eerder dachten we altijd dat het kraakbeen dat zich aan de achterzijde van de knieschijf bevindt, geïrriteerd zou zijn. Inmiddels weten we dat kraakbeen geen pijn kan veroorzaken. Maar wat veroorzaakt de pijn dan wel? Het lijkt erop dat er bij PFPS irritatie van de zogenaamde weke delen in het gewricht aanwezig is en/of schade aan het bot onder het kraakbeen ontstaat. Ook kan het vetweefsel dat zich net onder de knieschijf bevindt de bron van de kniepijn zijn.

De knieschijf bevindt zich in een goot op het dijbeen. Normaal gesproken zorgt de knieschijf ervoor dat de krachten van de quadriceps in het bovenbeen goed kunnen worden overgebracht op het onderbeen. Daardoor kun je je knie krachtig strekken. Bij PFPS is de belasting op het gewricht te groot en/of verloopt deze scheef. Laten we eens kijken naar de mogelijke oorzaken.

Het ontstaan van de klachten kan toegeschreven worden aan een combinatie van factoren. X-benen, het naar binnen draaien van je bovenbenen (heupen!) en/of onderbenen, het naar binnen kantelen van de voeten en de flexibiliteit en stabiliteit van het gewricht en de spieren er omheen. Het zijn allemaal factoren die in verband worden gebracht met het ontstaan van deze klachten. Daarnaast kan de bouw van het gewricht ook een rol spelen.

De oorzaak kan dus net zo goed in je heupen als in je voeten liggen. Vaak kom ik er tijdens het lichamelijk onderzoek achter dat zowel de heup als de voet een rol spelen. Wat ik in mijn onderzoek vaak vind is een combinatie van instabiliteit van de heup én het naar binnen kantelen van de voet. En daarbij houdt het ene het andere in stand. Hoe dat werkt?

Je bilspieren spelen een belangrijke rol in de stabilisatie van het heupgewricht. Deze spieren zijn bedoeld om je bovenbeen tijdens het lopen naar buiten te draaien, zodat stabiliteit ontstaat. Doen deze spieren dat te weinig, dan resulteert dat in het naar binnen draaien van het bovenbeen. Dat levert vervolgens een afwijkende belasting van het kniegewricht en de knieschijf op. Daarnaast komt de kracht op de binnenzijde van de terecht, waardoor deze naar binnen zal kantelen. Kantelt deze van zichzelf al naar binnen, dan wordt dit versterkt. Door het naar binnen kantelen van de voet zal ook het onderbeen naar binnen draaien. Hierdoor wordt het kniegewricht samen met de knieschijf afwijkend belast. Door een single leg squat te doen kun je snel testen of je heup en voet instabiliteit laten zien. Zie hiervoor de video op deze link.

Wat voel je dan? Meestal kan de pijn niet duidelijk op één locatie in de knie aangegeven worden. De pijn verergerd tijdens lopen, traplopen, fietsen en verder alle activiteiten waarbij de knie verder buigt dan 90 graden. Met name het uitstrekken vanuit het buigen kan stijf aanvoelen.

De aanpak door middel van podotherapie is simpel, maar de klachten kunnen hardnekkig zijn en lang aanwezig blijven. Ik onderzoek alle relevante factoren en bespreek samen met jou de mogelijkheden. Vaak bestaat de aanpak uit spierversterkende oefeningen voor de bilspieren, waarvoor ik je door zal sturen naar de fysiotherapeut. Hij of zij kan het kniegewricht dan verder lokaal behandelen. Daarnaast krijg je podotherapeutische inlays die de beweging van de voet corrigeren, waardoor je het kniegewricht en de knieschijf beter gaat belasten. Vaak resulteert dit beleid op langere termijn in reductie van je klachten.

Doe je aan hardlopen? Dan kijk ik ook naar je looptechniek. Steeds meer onderzoek wijst erop dat aanpassing van je looptechniek door het nemen van kleinere passen en een landing op de middenvoet effectief kan zijn bij het behandelen van knieklachten. De link naar het betreffende artikel vindt je hier.