Lopersknie

ProKinesis podotherapie Enschede | lopersknie

Lopersknie

Lopersknie: een overbelasting van de knie bij hardlopers

De lopersknie is een veelvoorkomende overbelasting van de buitenzijde van de knie bij hardlopers. Heb je knieklachten tijdens het hardlopen? Lees dan vooral verder!

Anatomie

Iedereen heeft wel eens een ‘knietje’ op de buitenzijde van het dijbeen gehad. Waarschijnlijk kun je je het gevoel wel herinneren. Een doffe pijn met een beurs gevoel in de minuten daarna. Niet erg fijn. Wat er is geraakt is wat we met een moeilijk woord de iliotibiale band (ITB) noemen. Het is het peesblad op de buitenzijde van je bovenbeen die zich uitspant tussen de bil en knie. De ITB heeft samen met de bilspieren (waaraan hij vastzit) als functie de heup, knie en het bovenbeen te stabiliseren. Bij de aanhechting op de knie loopt de ITB over een klein uitsteeksel in het bot, waardoor wrijving ontstaat. En dat is waar vaak ellende ontstaat… We noemen deze aandoening van het ITB frictiesyndroom.

Symptomen

Hardlopers met deze blessure voelen vaak een scherpe, brandende pijn aan de buitenzijde van de knie. Deze pijn manifesteert zich meestal na een aantal kilometers te hebben hardgelopen. Na het hardlopen verdwijnt de pijn weer om bij een volgende inspanning weer aanwezig te zijn. Van een heuveltje af lopen, de trap aflopen, een lange pas nemen en lang met de knie gebogen zitten zijn activiteiten die de klachten verergeren.

Oorzaken

De lopersknie is een aandoening waarbij meerdere factoren veroorzakend kunnen zijn.

Training
Heuveltraining, te veel lopen in te korte tijd en het lopen aan dezelfde kant van de weg of op een atletiekbaan kunnen allemaal oorzaken zijn die met training te maken hebben.

Mechanisch

Een instabiele heup, door zwakte van de bilspieren, is een veelvoorkomend probleem bij deze aandoening. Ook een gebrek aan flexbiliteit van de ITB of het heupgewricht komt veel voor. Daarnaast kan het naar binnen kantelen van de voeten (overpronatie) tijdens hardlopen zorgen voor het toenemen van wrijvingkracht op de ITB.

Allereerst doe ik als podotherapeut een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van de klachten. Is deze gevonden? Dan is de behandeling erop gericht om de wrijvingskracht aan de buitenzijde van het kniegewricht te verminderen. Vaak wordt er een combinatie van (sport)inlegzolen (podotherapie) en kracht- en flexbiliteitstraining (fysiotherapie) toegepast, waarna de klachten binnen afzienbare tijd verminderen of verdwijnen. Uiteraard worden ook adviezen gegeven over de sportbelasting en training. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op via 06-24250192 of maikel@prokinesis.nl. Direct een afspraak maken kan hier!