De ontwikkeling van kinderen en de kindervoet, een bloemlezing uit mijn Facebook posts!

ProKinesis Enschede | ontwikkeling kinderen en kindervoet

De ontwikkeling van kinderen en de kindervoet, een bloemlezing uit mijn Facebook posts!

Als vader én professional ben ik geïnteresseerd in de ontwikkeling van kinderen en kindervoeten. Ik lees graag over wat goed is om deze ontwikkeling te stimuleren. Op mijn Facebookpagina (facebook.com/prokinesissportpodotherapie) deel ik dan ook regelmatig berichten over de ontwikkeling van kinderen en kindervoeten. Alles wat ik deel hou ik bij in dit blog. Daardoor wordt dit blog een verzameling van allerlei nuttige artikelen. Doe er je voordeel mee!

Platvoeten

Nieuw onderzoek over platvoeten bij kinderen. Uiteraard vraagt men zich hier ook af wanneer een voet een “normale” stand heeft en moet hebben. Het antwoord is simpel: dat weten ze niet. Loopt je kind met een platvoet rond? Niets aan doen, tenzij er klachten zijn. Ik loop nu bijna 10 jaar als podotherapeut mee en heb nog nooit een voet gezien die aan het plaatje in het anatomieboek voldeed. Sterker nog: soms zie ik wel eens mensen lopen waarvan ik denk dat hij of zij klachten moet hebben, terwijl dat niet zo is. Wat is dan “normaal”? Lees hier meer!

Hypermobiliteit

Zorgelijke ontwikkeling, die ik als vader en podotherapeut volg. Helaas zie ik in de praktijk veel te veel kinderen die hypermobiel zijn, onvoldoende stabiliteit hun bewegingsapparaat hebben en op jonge leeftijd al pijntjes hebben. Bovendien blijkt uit onderzoek van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (2014) dat kinderen steeds sneller geblesseerd raken als zij aan sport doen. De primaire oorzaak: bewegingsarmoede waardoor de motorische ontwikkeling achterblijft. Als ouders kun je je kind stimuleren om te bewegen, maar uiteraard heb je weinig invloed op wat er op school gebeurt. Daarom dit pleidooi. Lees hier meer!

Motorische vaardigheden

Bovendien doen ze minder motorische vaardigheden op. Als ze dan vervolgens op het sportveld staan krijgen ze opeens allerlei pijntjes. Het NL instituut voor Sport en Bewegen heeft hier in 2014 onderzoek naar gedaan en wat blijkt: er is een verband tussen minder bewegen en de forse toename van sportblessures bij jonge kinderen. Meer bewegen = minder pijntjes. Dat geldt overigens ook voor ons als ouders 😉

Meer op deze link!

Schoeisel

Lees dit voordat je de schoenen van je kinderen gaat veranderen! Te stevige schoenen bij gezonde kinderen zijn echt nergens voor nodig! Volgens de recente wetenschap lijken ze juist problemen te veroorzaken. Laat je in de winkel dus niets wijs maken. Lees op de volgende link de informatie.

Krachttraining bij kinderen

Krachttraining en kinderen, kan dat wel? Het antwoord is ja, graag zelfs!

Kinderen en bewegen, het is een zeer voor de hand liggende combi. Gelukkig vinden de meeste kinderen bewegen ook één van de leukste dingen die ze kunnen doen. Tenminste, als ik voor mijn eigen peuter mag praten. Die zit liever geen minuut stil.

Door te bewegen ontwikkelen kinderen hun motorische vaardigheden en leren zij spelenderwijs welke mogelijkheden hun lichaam biedt. Bovendien: van bewegen worden kinderen sterker, zowel fysiek als mentaal. De vorm waarin wordt bewogen doet er trouwens niet toe, het kan ook een leuk spelletje zijn waarbij gerend wordt. Sport staat hier dus niet per sé gelijk aan bewegen. Moedig uw kind dus vooral aan om te bewegen, maar stel geen verwachtingen!

Vorig jaar was ik bij een congres in België. Tijdens dit congres was er een lezing van een Belgische kinderarts. Hij constateert in zijn praktijk steeds vaker dat kinderen hypermobiel zijn. Dat wil dus zeggen dat er in meerdere gewrichten sprake is van een vergrote beweeglijkheid. Uiteraard kan dit leiden tot overbelastingsklachten. Ik kan vanuit mijn praktijkervaring beamen dat hypermobiliteit en daarmee gepaard gaande overbelasting inderdaad problemen kan geven.

Tijdens de lezing viel het op dat de kinderarts sprak over krachttraining in relatie tot het opgroeiende kind. Hij had het over een recent verschenen consensus statement, dat gepubliceerd was in het gezaghebbende tijdschrift British Journal of Sports Medicine.

Wat stond er in dit statement? Welke effecten heeft krachttraining bij kinderen? De resultaten zullen je waarschijnlijk verbazen (tenminste, ik was in ieder geval verbaasd…)…
· Het bevordert de gezondheid en basisfitheid
· Het verbetert sportprestaties
· Het vermindert het risico op blessures tijdens sportuitoefening
· Bij een blessure is de revalidatietijd korter

De betreffende kinderarts adviseerde om het gebruik van krachttraining heel langzaam op te bouwen bij kinderen tussen de 8 en 10 jaar en maximaal 2-3 sessies per week te doen met minimaal een dag rust tussen twee sessies. Uiteraard dient de krachttraining alleen uitgevoerd te worden onder gekwalificeerd toezicht.

In zijn pleidooi was de kinderarts ook duidelijk over specialisatie. Kinderen worden te vroeg gespecialiseerd in één bepaalde sportieve activiteit, waardoor ook het zenuwstelsel gespecialiseerd raakt. Dit is nadelig voor de motorische ontwikkeling maar ook voor de ontwikkeling van de verschillende spiergroepen. Daarnaast zou een extra sport waarbij de krachtcomponent meer centraal staat mogelijk een gunstig effect kunnen hebben op de gevolgen van, indien aanwezig, hypermobiliteit.

Laat je kind daarom niet specialiseren in één sport, maar laat het bij voorkeur twee sporten doen! Uiteraard is dit niet goedkoop maar de wetenschap is duidelijk: je kind vaart er wel bij!

1Reactie
  • Platvoeten | ProKinesis Podotherapie Enschede
    Geplaatst op 14:35h, 20 september Beantwoorden

    […] de voet nog zwak zijn en zich moeten ontwikkelen met de hulp van de zwaartekracht. Hoe dan ook, de voetboog zal tot ontwikkeling komen. In hoeverre deze zich ontwikkelt hangt af van factoren als erfelijkheid, (aangeboren of […]

Geef een reactie