Platvoeten

Platvoeten

Platvoeten, veel mensen hebben ze en een aantal mensen krijgen er gedurende hun leven ook echt last van. In dit artikel ga ik in op het voettype dat we ‘platvoet’ noemen en wat er mogelijk is om klachten te voorkomen.

Iedereen wordt geboren met platvoeten. De holte van de voet is wel aanwezig, maar wat er gebeurt is dat het vetweefsel onder de voet de grond raakt waardoor het lijkt alsof de dreumes en peuter volledig aan de grond staan. Een andere theorie zegt dat de banden en spieren in de voet nog zwak zijn en zich moeten ontwikkelen met de hulp van de zwaartekracht. Hoe dan ook, de voetboog zal tot ontwikkeling komen. In hoeverre deze zich ontwikkelt hangt af van factoren als erfelijkheid, (aangeboren of neurologische) problemen in de spieren en voetgewrichten, doorgemaakt trauma of obesitas. Daardoor kan zich bij de ene persoon een fantastische voetboog ontwikkelen die er precies  uitziet als in het boekje en blijft de andere persoon achter met een ingezakte voetboog.

Meestal is er sprake van een flexibele platvoet. Deze is vaak aangeboren. Vaak zijn de banden en spieren niet sterk genoeg ontwikkeld om de voetboog in stand te houden, waardoor de voet bij belasting volledig inzakt en functie verliest. Vaak wordt er gelopen zoals Charley Chaplin dat deed, met de voeten naar buiten gedraaid. De enkel is vaak enigszins beperkt in het bewegen waardoor de krachten op de middenvoet toenemen. Er is kortweg gezegd te weinig stabiliteit tijdens het afwikkelen, waardoor de belasting elders opgevangen moet worden.

Het hebben van platvoeten wordt vaak in verband gebracht met verschillende klachten van het bewegingsapparaat. Wat we inmiddels weten is dat platvoeten een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van scheenbeenklachten. Dat wil dus zeggen dat bij correctie van de platvoet het risico op scheenbeenklachten afneemt. Voor alle andere klachten is er onvoldoende bewijs van platvoeten als risicofactor. Dat betekent dus ook dat bij afwezigheid van klachten het behandelen van de platvoet niet veel zin heeft. Vaak heeft je lichaam zich voldoende aangepast om de krachten die vrijkomen op te vangen. Als je dat gaat veranderen kunnen er klachten ontstaan.

Naast bijvoorbeeld de hallux valgus, metatarsalgie, achillespees- en hielklachten en knieklachten kunnen platvoeten ook minder duidelijke symptomen veroorzaken. Heb je voetpijn waar geen duidelijke diagnose voor bestaat, dan zou de platvoet daar goed de oorzaak van kunnen zijn. Met name bij voetpijn ter hoogte van de holte en op de wreef zie ik in de praktijk vaak een platvoet. Vermoeidheidsklachten in voeten en onderbenen komen ook vaak voor, omdat de spieren harder moeten werken om de voet stabiel te houden.

Bij een op latere leeftijd ontstane platvoet kan er bijvoorbeeld sprake zijn van klachten aan de binnenzijde van de enkel. Dit is een goede indicatie om te behandelen, naast de eerder genoemde voetpijn en vermoeidheidsklachten.

Behandeling van klachten gaat vaak met een corrigerende inlegzool. Daar zit ook direct een paradox. We weten dus niet of de voet echt verantwoordelijk is voor het ontstaan van veel klachten. Maar wat we uit praktijk en wetenschap wel weten is dat behandeling met corrigerende inlegzolen vaak prima uitkomsten laat zien.

Kun je klachten voorkomen?

Dat is een lastige. Wat we weten is dat corrigerende inlegzolen geen preventief effect hebben. Er zijn daarvoor teveel factoren die meespelen bij het ontstaan van klachten. Bij een flexibele platvoet adviseer ik vaak flexibele schoenen met flexibele zolen te dragen. De voet wil immers bewegen, dus moet de schoen daarop aangepast worden. Daarnaast zou je dan oefeningen kunnen doen (zie video hieronder) om de voetspieren te versterken. Verder kun je ervoor zorgen dat de spieren tussen je grote teen en hoofd sterk genoeg zijn om de krachten die op de gewrichten vrijkomen op te vangen. Krachttraining is dus een goede optie. Volg je deze tips, dan bestaat er best een kans dat je de podotherapeut gedurende je leven niet gaat zien 😉

Geen reactie's

Geef een reactie