Schoeisel of blote voeten? Is het ene beter dan het andere?

ProKinesis podotherapie Enschede | schoenadvies podotherapeut

Schoeisel of blote voeten? Is het ene beter dan het andere?

De laatste jaren is er een interessante discussie gaande over de functie van schoeisel. Ik volg deze discussie al een jaar of vijf en ben veel te weten gekomen. In onze Westerse samenleving zijn schoenen immers niet weg te denken. Maar wat als er samenlevingen zijn waarin nauwelijks voetklachten voorkomen omdat er blote voeten wordt gelopen. Dat intrigeert en daarom in dit blog mijn visie op dit vraagstuk. In de video onder aan de pagina krijg je een schoenadvies!

Om maar direct met de deur in huis te vallen: ik ben noch voorstander nog tegenstander van het blootsvoets danwel geschoeid lopen. Ik kijk graag per individu wat nodig is om tot resultaat te komen en als dat blootsvoets lopen is, prima. Als ik ander schoeisel moet adviseren, ook prima. Pragmatisme blijft belangrijk om maatwerk te kunnen leveren.

De discussie speelt in ieder geval al jaren in de hardloopwereld. Langzaam sijpelt het blootsvoets lopen ook door in het dagelijks leven. Van beide kanten worden claims gedaan. Maar wat is waar? Laten we eens kritisch kijken.

Claims
Van blootsvoets lopen wordt gezegd dat het gezonder is dan lopen op schoeisel, je hebt meer contact met de aarde. Het zou zorgen voor training van de spieren in het onderbeen en de voet. Je loopt meer rechtop en het minder energie nodig om tot een stap te komen. Je gaat intrinsiek meer op je voorvoet landen omdat dat de klap die bij het landen ontstaat beter opvangt. Bij het hardlopen zou het blootsvoets lopen zorgen voor minder blessures.

Over geschoeid lopen wordt beweerd dat door het hoogteverschil tussen hiel en tenen je kuitspieren gaan verkorten. Je voetspieren worden er volgens velen lui van. Bovendien sluit schoeisel je voeten op waardoor allerlei knobbels en scheefstanden aan je voeten kunnen ontstaan. Geschoeid lopen zorgt dan wel weer voor een betere bescherming tegen de invloed van het weer en de ondergrond. En dat scheelt weer in het aantal verwondingen. Stevig schoeisel zou bovendien voetklachten voorkomen, sterker nog: kinderen zouden er zelfs niet buiten kunnen als we willen voorkomen dat ze allerlei rare scheefstanden krijgen.

Discussie
Van hardlopen op schoeisel weten we dat het de knie meer belast. Heb je knieklachten, dan zou een switch naar minimalistisch schoeisel (lees: eigenlijk alleen een bescherming om je voeten dragen) een uitkomst kunnen zijn. In de wetenschap vinden we steeds meer aanknopingspunten voor het aanpassen van het looppatroon als interventie bij knie- en scheenbeenklachten. Echter: van het dragen van minimalistisch schoeisel ga je de midden- en/of voorvoet meer belasten. Dat leidt weer tot een hogere belasting op de enkel. Heb je instabiele enkels? Blijf dan absoluut lekker op je hiel landen! Alleen deze informatie maakt vaak dat je als patiënt c.q. consument de bomen door het bos niet meer ziet, want het is me een portie ingewikkeld! Stel je maar eens voor: wat moet iemand met een zwakke enkel en kniepijn dan toch doen?

Er is te weinig onderzoek gedaan naar het effect van schoeisel op onze voeten om degelijke conclusies te trekken over de voordelen en risico’s. In sommige publicaties wordt vermeld dat schoeisel wel degelijk kan zorgen voor een verminderde spieractiviteit en daarmee het inzakken van de voet. De vraag is echter in hoeverre deze studies van goede kwaliteit zijn. Wat we met ons boerenverstand wel kunnen bedenken is dat het gezonder is om op schoeisel te lopen. Door het vuil op straat lopen we een hogere kans op infecties bij het blootsvoets lopen.

Er is tot nu toe geen bewijs gevonden voor de claim dat blootsvoets hardlopen blessures voorkomt. Op basis van het hierboven staande verhaal is dat niet zo gek, want het ligt echt gecompliceerd. Wat we weten is dat het risico op vermoeidheidsbreukjes van de middenvoetsbeentjes toeneemt! Die gebruik je immers veel meer.

Die Masai stammen in Kenia hebben nooit voetklachten. Waarom? Ze lopen op blote voeten op een relatief schone, onregelmatige ondergrond. Dat zet de spieren aan het werk! Als wij op blote voeten gaan lopen zet dat niet heel veel zoden aan de dijk. Wij lopen immers op een strak geplaveide ondergrond.

De praktijk
In onze Westerse samenleving is het bijna onmogelijk om niet op schoeisel te lopen. Denk alleen al aan het Nederlandse klimaat in de winter… Zolang er onduidelijkheid bestaat gaat er waarschijnlijk niet veel veranderen aan hoe we over schoeisel denken. Ik combineer daarom graag het beste van de twee werelden in mijn schoenadviezen Wat ik graag adviseer aan schoeisel voor mensen met en zonder klachten zie je in de video hieronder.

Wat je verder kunt doen om je voeten gezond te houden?

  • Op mooie dagen kun je een “barefoot day” invoeren en in en rondom het huis lekker op blote voeten gaan lopen, niets mis mee!
  • Doe de short foot excercise! De video hieronder laat zien hoe. En niet direct gefrustreerd raken! Het vereist namelijk enige coördinatie!
  • Check de video over het schoenadvies hieronder!

Hardloper en geblesseerd?

Onderzoek laat zien dat het bij impact gerelateerde blessures als knie- en scheenbeenklachten goed kan zijn om je landingspatroon tijdens het hardlopen te veranderen. Dat betekent dat je vaak meer richting je middenvoet gaat landen in plaats van de hiel. Over het algemeen kun je dat bereiken door kortere passen te nemen. Meer weten daarover? Maak dan eens een afspraak, ik kan je van een passend advies voorzien!

 

1Reactie

Geef een reactie