5 tips bij eelt, likdoorns en drukplekken.

eelt likdoorns en drukplekken

Eelt, likdoorns en drukplekken op je voeten

Last van vervelende eeltvorming, likdoorns of drukplekken? Vaak zijn dit niet de klachten waarmee je direct hulp gaat zoeken bij de podotherapeut. In dit blog lees je alles over de oorzaken en krijg je 5 tips voor de behandeling van deze vervelende klachten.

Eeltvorming

Eelt is een verharding van de hoornlaag van de huid. Deze verharding komt voor op plekken waar de huid meer wordt belast. De huid registreert druk en reageert op deze druk door zichzelf te beschermen met de vorming van eelt. Er is dus eigenlijk sprake van een plaatselijke versteviging van de huid met dode huidcellen. Eigenlijk is het dus een ingenieus systeem (waarvan je lichaam er zoveel heeft) dat voorkomt dat er schade aan de huid ontstaat.

Eeltvorming is dus niet direct problematisch. Wordt het eelt te dik? Dan kan het onder invloed van druk- en wrijvingskrachten een brandend gevoel gaan geven. Dit komt doordat het eelt aan de onderliggende gezonde huid trekt.

Aan de voeten ontstaat eelt vaak aan de hielen en de voorvoet. Met name de bal van de voet is een veelvoorkomende plaats voor eeltvorming. Niet zo gek: bij iedere stap duwt je voorvoet een groot deel van je lichaamsgewicht vooruit. Problematische eeltvorming ontstaat vaak in de volgende gevallen:

Likdoorns

Blijft het verdikte eelt te lang zitten? Dan kunnen zich in het eelt likdoorns vormen. Likdoorns ontstaan nooit vanuit de huid zelf maar hebben hun oorsprong altijd in overmatige eeltvorming. Het eelt groeit dus van buiten naar binnen en neemt de vorm aan van een kiezel of ijshoorntje. Dat geeft druk op de gezonde huid en daarmee een stekende pijn. Directe druk op de likdoorn reproduceert deze pijn.

Drukplekken

Drukplekken ontstaan vaak op plekken waar de voet van vorm is veranderd. Meestal gebeurt dit pas op latere leeftijd of bij neurologische aandoeningen, diabetes en reuma. Drukplekken zie je terug bij een hamer- of klauwstand van de tenen en hallux valgus. Vaak ontstaan er rode plekken op de huid die pijn geven wanneer er op wordt gedrukt.

Onze tips bij eelt, likdoorns en drukplekken

Tip #1

Het is verstandig niet te lang te wachten met de verwijdering van eelt. Bij de drogist kun je een puimsteen kopen waarmee je het eelt kan verwijderen. Is dat niet voldoende? Bezoek dan de (medisch) pedicure. Zij verwijderd het eelt. In Enschede hebben wij zeer goede ervaringen met Voet Vitaal Twente. In Oldenzaal werken wij zeer prettig samen met pedicurepraktijk Sem.

Tip #2

Zorg voor goed passend schoeisel. Laat de lengte- en breedtemaat van je voeten opmeten. Hiervoor kun je naar de verschillende betere schoenzaken in de regio. Zorg dat de zool van de schoen niet te hard en niet te zacht is om te hoge drukken of doordrukken te voorkomen. Voor mensen met drukplekken zijn de schoenen van Xsensible een echte aanrader. Deze geven mee op de plaatsen waar zich drukplekken bevinden.

Tip #3

Gebruik geen eelt-en likdoornpleisters. De werkzame stof in de eelt- en likdoornpleisters is salicylzuur. Dit middel werkt prima voor de verwijdering van eelt. Het nadeel is dat het vaak ook de omliggende gezonde huid aantast. Aangezien wij aannemen dat je graag verlichting van pijn wil laat je deze pleisters dus beter links liggen…

Tip #4

Hetzelfde geldt eigenlijk voor drukringen. Deze sluiten de drukplek rondom volledig af waardoor deze vaak nog dikker wordt of de omliggende huid op wordt gestuwd. Gevolg: bij het verwijderen van de drukring is alles binnenin de ring nog dikker en dus nog pijnlijker. Bovendien zijn de huis-tuin-en-keuken drukringen van de drogist vaak echt niet breed genoeg om de druk goed te ontlasten. Voor drukontlasting geldt dat de uitsparing een hoefijzervorm moet hebben en dat het oppervlak rondom de drukplek groot genoeg moet zijn om de druk te ontlasten. Als podotherapeut kunnen wij daarbij helpen. Wij gebruiken vilt om druk te ontlasten. Wij kunnen je leren hoe je vilt zelf in vorm kunt knippen op je voet of in je schoen aan kunt brengen.

Tip #5

Kom je er met de bovenstaande tips niet uit? Dan kunnen wij je helpen. Zeker wanneer de eelt- en likdoorvorming ondanks intensieve behandeling door de (medisch) pedicure blijft bestaan.

Bij ProKinesis doen we uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van de eelt- en likdoornvorming. Heel soms blijkt er onderliggend een huidziekte aanwezig te zijn die voor de klachten zorgt. Als dat het geval is sturen we je terug naar de huisarts met een vraag om verwijzing naar een dermatoloog. Is de oorzaak overmatige druk door één of meerdere van de al genoemde factoren? Dan helpen wij je verder.

Met podotherapeutische inlegzolen kunnen wij de plekken waar het eelt en/of de likdoorns zich bevinden ontlasten. Daarnaast geven wij bij deze klachten vaak een passend schoenadvies. Is er sprake van problematiek van deze klachten rondom de tenen? Dan kan een siliconen orthese (teenstukje) een uitkomst zijn.

Ondanks ontlasting zal je in eerste instantie merken dat de eeltvorming- en likdoorns terugkeren. De drukreceptoren in je huid hebben jarenlang druk geregistreerd. Het zenuwstelsel heeft hierop ingespeeld door de huid extra cellen aan te laten maken. Het duurt een tijd voordat het zenuwstelsel de informatie die het van de receptoren krijgt wijzigt. Daarom is het belangrijk het eelt en/of de likdoorns te blijven verwijderen bij de (medisch) pedicure. In combinatie met de drukontlasting moet dit dan zorgen voor een positief resultaat op de lange termijn. Bovendien mogen eelt en likdoorns best terugkomen. Het gaat er uiteindelijk om dat de pijn dan niet meer aanwezig is.

Afspraak maken?

Blijf je ondanks regelmatige behandeling bij de (medisch) pedicure klachten houden? Dan zien wij je graag op onze praktijk. Maak online een afspraak of bel met 06-24250192. Vragen stellen kan hier. Onze tarieven zie je hier.