Terug naar je sport na voorste kruisbandletsel. Heb je ook aan je voet en sportschoenen gedacht?

kruisbandletsel

Eindelijk is het moment daar. Na een operatie en maandenlang revalideren lijk je terug te kunnen naar waar het echte werk gebeurt: het veld of de zaal. Uit de laatste testen bij de fysiotherapeut blijkt dat je sterker bent geworden en bovendien heb je weer vertrouwen in je knie. Niets staat een terugkeer in de weg. Maar: hoe zit het met je voeten en schoenen. Want één ding is duidelijk: je ziet niet te wachten op een nieuwe lange revalidatie. Lees dit stuk even door en bepaal (of overleg met je fysiotherapeut) of jij langs de sportpodotherapeut moet.

Uit onderzoek blijkt dat je voetstand een factor kan zijn in het oplopen van (nieuw) voorste kruisbandletsel. En juist daarvoor is vaak weinig aandacht in een revalidatietraject. Ook de wetenschap mag meer aandacht besteden aan de invloed van de voetstand bij voorste kruisbandletsel. De meeste artikelen leggen een verband tussen de voetstand en de invloed op het ontstaan van voorste kruisbandletsel. Vooral mensen met een lage voetboog (platvoet/naar binnen gekantelde voet) hebben een hoger risico.

Wat is er op dit moment bekend over de voetstand bij voorste kruisbandletsel?

– Vrouwen hebben op basis van hun voetstand (lagere voetboog) meer risico op het oplopen van (nieuw) voorste kruisbandletsel dan mannen

– Is jouw letsel ontstaan tijdens het landen na een sprong? Dan was er sprake van non-contact letsel en heeft de voetstand invloed op de uitvoering van de sprong en landing. Vrouwen hanteren daarbij na voorste kruisbandletsel een meer risicovolle strategie dan mannen, door hun enkel meer te gebruiken tijdens het landen. Daarmee wordt de voet ook meer (en anders) belast.

– Is jouw enkel beperkt? Dan zorgt dat er vaak voor dat de voet meer naar binnen gaat kantelen. En daarmee neemt het risico op (nieuw) voorste kruisbandletsel toe.

Op basis hiervan zijn er genoeg redenen om een bezoek aan de sportpodotherapeut te brengen voordat je terugkeert naar je sport. Maar wat kan deze voor je doen?

Onderzoek naar de stand en functie van de voet na voorste kruisbandletsel

Allereerst is het belangrijk dat onderzocht wordt in hoeverre de voetstand echt van invloed is op de stand en functie van je knie. Wanneer je knie volledig stabiel is (en ook voelt) hoeft een lagere voetboog niet per sé problematisch te zijn. De sportpodotherapeut kan samen met jou een inschatting maken van de invloed. Op basis daarvan bepalen we hoe groot het risico is. Dit doen we in onze praktijk niet alleen op basis van subjectieve gegevens, we doen ook objectieve metingen (drukmeting, sensoren) om te bepalen wat er wel en niet moet gebeuren.

Valt er op basis van je voetstand te verwachten dat het risico hoger zal zijn? Dan kunnen we kiezen voor een correctie van de voetstand met inlegzolen. Deze ga je dan alleen tijdens je sport dragen om het risico te beperken.

Uiteraard zijn er studies geweest naar de effectiviteit van inlegzolen in het corrigeren van de voetstand bij voorste kruisbandletsel. Daarbij moet aangetekend worden dat er vaker op vrouwelijke proefpersonen is getest en dat daarvoor voor mannen minder goed conclusies kunnen worden getrokken. De signalen die de studies geven zijn positief: met inlegzolen lopen de meeste deelnemers aan de studies minder kans op het oplopen van (nieuw) voorste kruisbandletsel.

Je schoenen kunnen ook een factor zijn, alhoewel hier in de studies die zijn gedaan niet veel aandacht aan wordt besteed. Voor voetbal is er echter een uitzondering. Voetbalschoenen zijn het hun noppen een punt van aandacht. De lengte van de noppen in combinatie met de ondergrond bepaalt hoeveel draaikrachten er op het been vrijkomen bij kap- en draaibewegingen. Bij een foute combinatie kan er tot 2,5x meer kracht op de knie vrijkomen bij het wegdraaien.

Wanneer zeker naar de sportpodotherapeut?

We kunnen een aantal richtlijnen geven voor wanneer je de sportpodotherapeut zeker moet gaan bezoeken. De onderstaande combinatie is dé gouden combinatie die een hoger risico oplevert.

– Als je vrouw bent;

– Als je merkt dat je knie nog instabiel voelt en in een “X-patroon” beweegt;

– Als je een naar binnen gekantelde voetstand observeert

– Als je een beperking in je enkel hebt.

Afspraak maken?

Een afspraak maak je makkelijk online. Kies voor het consult onderzoek na voorste kruisbandletsel bij Maikel. Je kunt ook bellen met 053-2032072. Twijfel je? We hebben in onze online agenda ook een gratis screening beschikbaar. We helpen je graag.