Hielspoor: de meest beperkende voetklacht

hielspoor

Hielspoor

Het hielspoor is zo’n beetje de meeste beperkende voetklacht die je kan hebben. Wij zien in de praktijk heel veel verschillen. De ene persoon kan niet meer lopen, terwijl de andere alleen ’s ochtends bij het opstaan klachten heeft. In dit blog nemen we je kort mee langs de belangrijkste punten waar je bij hielpijn rekening mee moet houden. Wil je na het lezen van dit blog nog meer lezen en misschien wel zelf aan de slag met deze klachten? Ons e-book over hielpijn is geschreven om jou een goede start te laten maken in het oplossen van dit vervelende probleem.

Hielspoor of peesplaatontsteking (fasciitis plantaris)?

In de volksmond worden de klachten vaak als hielspoor benoemd. Maar klopt dat wel? In de literatuur is daar discussie over. Hielsporen komen namelijk bij een substantieel van de wereldbevolking voor zonder dat deze klachten geven. Het ontstaan is simpel te verklaren: er komt bij het staan en lopen druk op de hiel. Deze druk kan te groot zijn en er voor zorgen dat het hielbot meer oppervlakte nodig heeft om de druk te verdelen. De reactie van het lijf is dan dat het extra botweefsel aan gaat maken. Zie daar: het hielspoor is ontstaan.

Als het hielspoor zelf geen verklaring is voor de klachten, wat dan wel? Tussen je hiel en je tenen zit een peesplaat. Deze is verantwoordelijk voor het in stand houden van de voetboog. Voor tien jaar geleden dachten we dat er een ontsteking aan de aanhechting van de peesplaat op de hiel aanwezig was. In zekere zin klopt dit ook. Als je net klachten krijgt is er inderdaad een ontsteking. Loop je langer met de klachten door dan verdwijnt de ontsteking, maar de pijn blijft. Het probleem wordt dan chronisch en de peesplaat herstelt niet meer. Dat leidt na verloop van tijd tot een nieuwe ontstekingsreactie op het reeds aangedane weefsel. Door het uitblijven van herstel en de nieuwe reacties gaat de kwaliteit van het peesweefsel achteruit. Er ontstaat (verdikt) littekenweefsel. Voor het gemak blijven we in de rest van het artikel nog wel het woord hielspoor gebruiken.

Wat is de oorzaak van jouw hielspoorklachten?

Het verdikte weefsel is een reactie op de voortdurende overbelasting. Daarmee is ook direct de hoofdoorzaak voor de peesplaatontsteking genoemd. In tweede instantie kan ook het hielspoor daardoor klachten gaan geven. Een goed onderzoek zorgt voor de juiste diagnose. In ons e-book komen we daar op terug met video’s waarmee je makkelijk zelf een aantal testen uitvoert. Zo krijg je een indruk over de mogelijke diagnose van jouw probleem. Ook bespreken we daar de oorzaken van de voortdurende overbelasting, zodat je zelf aan de slag kunt.

Welke diagnosen zijn er mogelijk?

Er loopt ook nog een splitsing van een zenuw onder de hiel door. Inklemming van deze zenuw kan dezelfde klachten veroorzaken. De eerste aanwijzingen van een dergelijke zenuwinklemming kunnen in het lichamelijk onderzoek door middel van een aantal testen uitgesloten worden. Het is belangrijk dat deze testen worden gedaan want zo kan er een eerlijke prognose voor het herstel worden gegeven.

Het is uiteraard van belang andere oorzaken uit te sluiten. Zo kan bijvoorbeeld het vetweefsel onder de hiel ingescheurd of dunner geworden zijn.  Ook uitstralingspijn vanuit de lage rug behoort nog tot de mogelijkheden. Tot slot komen in het hielgebied tumoren voor, maar gelukkig zijn wij deze in de praktijk nog nooit tegen gekomen.

De belangrijkste symptomen van een hielspoor op een rijtje…

Heb jij last van:

• Pijn tijdens het opstaan ’s ochtends en/of na rust;
  • Een pijn die toeneemt bij belasting en/of in de loop van de dag erger wordt;
  • Een pijn die heel lokaal in het hielgebied aanwezig is?

Dan is er een grote kans dat er een hielspoor aanwezig is. Afwezigheid van één of eerdere symptomen kan duiden op de aanwezigheid van een ander probleem. En dat is waarom een goed onderzoek van belang is. Want ook wanneer we een andere diagnose stellen kunnen we hulp bieden.

Hielspoor: ons onderzoek

Voor mensen met hielspoorklachten hebben wij in 2019 op onze praktijk in Enschede met Hielspoor Twente een speciaal spreekuur in het leven geroepen. Tijdens dit spreekuur zien wij jou in samenwerking met een fysiotherapeut. Dat zorgt voor een accurate diagnostiek en behandeling.

De basis ligt in ons onderzoek. Daarin onderzoeken we alle risicofactoren, brengen we de bestaande belasting in kaart en maken we een adequaat behandelplan. Ons onderzoek bevat een uitgebreid vraaggesprek, podotherapeutisch- én fysiotherapeutisch onderzoek, drukmeting, videoanalyse van het looppatroon en een duidelijk adviesgesprek met toelichting van de oorzaak en de mogelijke behandeling.

Hielspoor: onze behandeling

Omdat de oorzaak voor het ontstaan van de klachten bij vrijwel iedereen anders is, krijgt niemand dezelfde behandeling. Daarmee leveren wij maatwerk. We onderscheiden behandelingen voor de korte en lange termijn. Op korte termijn gaan voor pijnvermindering. De behandelingen die we voor de lange termijn inzetten leveren vaak een bijdrage aan het aanpakken van de oorzaak.

Maar… Niets heeft tot nu toe gewerkt tegen mijn hielspoor.

Ook voor ons blijft hielpijn een uitdagend probleem. We weten er veel over, maar ook voor ons is het soms een raadsel waarom klachten aanwezig blijven. Dat is frustrerend, zeker voor jou als cliënt. Wat we wel weten: na ongeveer een jaar lijken de klachten vaak vanzelf iets af te nemen. We weten nog niet waardoor dat komt. Aan de andere kant zien wij in de praktijk ook nog steeds relatief veel mensen die langer dan 6 maanden last hebben. Ze hebben vaak al van alles geprobeerd.  Waaronder shockwave, injecties en nachtspalken.

Ons e-book bevat een duidelijk deel over de behandeling van hielspoor. We hebben dat voor je uitgewerkt met video’s met oefeningen. Zo kun je zelf je behandeling op maat vormgeven. Daarnaast hebben we uitgewerkt wat je kunt doen wanneer niets werkt.

We kunnen een aantal dingen concluderen:

1. Hoe langer je met deze klachten blijft lopen, hoe slechter de prognose wordt
  2. Het opsporen van de oorzaak en de aanpak hiervan is belangrijk
  3. Het is belangrijk andere oorzaken van de hielpijn uit te sluiten
  4. Er zijn voldoende mogelijkheden om de klachten te verminderen
  5. Iedereen met een peesplaatontsteking verdient maatwerk

De belangrijkste boodschap: wanneer je klachten krijgt, zoek zo snel mogelijk en het liefst binnen 6 weken na het ontstaan van de klachten hulp. Dat maakt de prognose beter.

Afspraak maken

Wil je nog meer informatie over ons gezamenlijke spreekuur in Enschede? Check dan hielspoortwente.nl. Een afspraak bij de podotherapeut én fysiotherapeut maak je via Pro-F Professionele Fysiotherapie op het telefoonnummer 053-851 06 94. Vraag naar het hielspoorspreekuur. Wij proberen je altijd achter elkaar te zien. Is dit niet mogelijk dan proberen we de consulten in dezelfde week te plannen.

Heb je wel hielpijn maar kun of wil je niet naar Enschede komen? Wij hebben in Oldenzaal en Hengelo ook mogelijkheden zonder het gezamenlijke spreekuur zoals we dat in Enschede hebben. Een afspraak daarvoor plan je online. Of je belt met 06 24 25 01 92.

Voor zowel ons gezamenlijke spreekuur als het losse spreekuur in Oldenzaal en Hengelo zie je hier de tarieven.